28.04.2011

Fluefiskemannfolk

Dag 1: "Jajajaja, kjempeplan! Vi gjør det, vi gjør det!"
Fisketurplanlegging. Hvor er det is på vannene, hvor er det ikke?

Dag 2: Kartlegging
Mannen sin familie går turorientering og får, beleilig nok, oversikt over noen av vannene.

Dag 3: Fluebinding
Fluebindelampa, bindestikke, timer på dataen for å finne ut hvor mye en ny bindestikke koster i Canada (i tilfelle fetter`n skal dit og kanskje kan kjøpe med hjem til jula 2012). Fluefjør og nakke og tråd og garn og hippiegarnbutikkfortelling og bly, herregud, de hadde ikke bly første dagen, og whiskey og snus, og tunga rett i munnen for å få flua fint frisert. Frisørsaks. (Undertegnede måtte bedømme fluene, og begge ble rost opp i skyene for fluer som lignet fluer. Tenk det!)

Dag 4: Klargjøring
Legge fiskesnøret, eller deler av fiskesnøret, på et eller annet for å preparere det tror jeg. Sette sammen stanga, ta den fra hverandre, sjekke at du husker hvordan man knyter enellerannentype knute. Kartlegging av hvilken type fisk som lever her og der, dyp sorg over fisken i Akerselva som er død. Og en snus og etellerannet med fortommene som de har gjort klar i ulike størrelser. Jo, og "nårskalvidra, nårskalvidra?"

Dag 5: Tur
Jeg gleder meg til døra blir lukka bak to reisesyke menn med altforstoresekker og altformyebagasje. Til roen senker seg. Og til å få melding om at fiskesnøret henger fast i et tre fordi flua først ikke fløy, men når den først bestemte seg for å fly valgte den å fly rett inn i treet bak vannet ikke fordi noen kasta feil, men fordi noe kanskje var feil med stanga eller noe sånt.

Jeg tror jammen jeg tar meg et glass vin jeg. Skål og god helg!

3 kommentarer:

  1. Utrolig bra skrevet! Jeg ser dem for meg :)
    Ha ei flott helg med vinen din!

    SvarSlett
  2. Herlig! Ante ikke at det var så mye stress forbundet med sånn derre fisking! Ta deg litt vin og nyt roen!

    SvarSlett
  3. Mye styr for en liten tur, gitt. Bra skrevet! Kos deg med vinen din, du!

    God helg!

    SvarSlett

Det er stas med kommentarer. Jeg takker og bukker!

(Jeg har måttet fjerne muligheten for å kommentere anonymt en liten stund pga masse spam. Men send meg gjerne en mail hvis du har noe på hjertet!)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...